Baaninzetten, marshalling, baancommissaris, baanpost is een veel besproken onderwerp. Vele mensen roepen vanop het podium als ze gecrashed zijn, met als doel om de marshall sneller te laten lopen, of wakker te schudden, of whatever. Soms is dat onterecht, maar het afgelopen jaar zijn er sterke staaltjes van lamzakkerij getoond, waar toch echt wel een beetje verandering in zou mogen komen.

Eerst een aantal punten ter bescherming van een marshall:

  1. Als je een fout maakt, is dat meestal je eigen schuld. Maak deze niet, en je hebt geen marshall nodig.
  2. Roepen op een marshall heeft weinig zin, want er staan er 10 rond de baan, dus niemand weet op wie je roept.
  3. Wijzen naar een marshall heeft nog minder zin, want een marshall kijkt niet naar het podium maar naar de baan. Daarenboven hinder je het zicht van uw medepiloten als je je armen uitsteekt!!!
  4. Gas geven als je ondersteboven ligt: blijf je gas geven, dan heeft de marshall het recht om u gewoon te laten liggen zolang uw wielen draaien. Dus beter niet doen, als iedereen de volgende tips opvolgt dan ga je dat ook niet moeten doen :-)
  5. Kijk een beetje uit tijdens je opwarmronden, de vorige piloten wandelen dan over de baan naar hun marshall positie, voluit gaan is dus niet aan te raden. Rij je je auto kapot op een wandelende marshall tijdens die opwarmrondes, dan is dat VOLLEDIG uw eigen schuld.
  6. Ben je binnen de afbakening gesukkeld, en je probeert er zelf uit te geraken maar het lukt niet echt? Als je ziet dat er een marshall onderweg is, stop met moeite doen en laat u helpen ipv te blijven gassen en steeds verder weg te rijden. Wachten is meestal sneller dan over een darm springen en dan toch nog op uw dak te landen.

Nu een aantal algemene punten voor de marshall zelf:

  1. MARSHALL ANDEREN ZOALS JE ZELF OOK GEMARSHALLED WIL WORDEN
  2. Kom op tijd. Dat wil dus zeggen: nadat je gereden hebt, zet je je wagen direct op de daarvoor voorziene plaats (is dus niet op uw pittafel!), en je gaat naar je plaats. De volgende heat is waarschijnlijk al wat opwarmrondes aan het rijden, dus kijk een klein beetje uit waar je loopt.
  3. Ga op uw juiste nummer staan, en trek het gele jasje aan. Zo kan de wedstrijdleiding zien dat je er staat, en zo is het voor iedereen duidelijk wie de marshalls zijn. Mensen zonder jasje rapen in geen geval wagens op!!! Vaders, moeders, vrienden, bompa's, honden en kinderen die blijven van de baan! Ten eerste zijn die niet verzekerd, en ten tweede hebben die meestal alleen maar oog voor hun eigen pupil, en dus niet voor andere racers.
  4. Tijdens het marshallen wordt er niet gedronken, gegeten, gerookt, gebeld, gesmsd,... Het is de bedoeling dat je oplet!
  5. Marshalls hebben net zelf gereden, en zitten nog vol emoties van hun eigen heat/finale. Probeer dat even voor 5 minuten van u af te zetten en blijf geconcentreerd. De piloten waarvoor jij moet staan, hebben niks te maken met uw crash in ronde 7, en ze hebben geen boodschap aan wie jou eruit gepegeld heeft.
  6. Kapotte auto's worden NIET gerepareerd! Je neemt die auto van de baan, en je legt die ondersteboven naast u neer. Nee je zet hem zelfs niet af (behalve als die storing heeft, wat met spektrum onwaarschijnlijk is)!!!! Terwijl jij een auto zit te repareren, kunnen er andere mensen crashen. Die kapotte auto z'n heat of finale is toch al om zeep. Op clubraces is dat allemaal geen probleem, maar op het BNK moet er iets strikter opgetreden worden. Auto kapot = dikke pech. Op sommige races krijgen zelfs piloot EN marshall een penalty als je de auto toch probeert te repareren tijdens de racetijd.

Fase1: crashes zien gebeuren

  1. Kijk naar de zone die je moet marshallen. Je volgt de race NIET! Veel te veel mensen zitten maar wat in 't rond te staren ipv zich te concentreren op hun marshall gebied. Meestal is het vrij logisch naar waar je moet kijken, dus denk een klein beetje na... Zit je met 2 marshalls dicht bij elkaar, dan is het dus niet de bedoeling om alletwee naar dezelfde kant te kijken...
  2. Als je regel 1 volgt, dan zie je 99% van de crashes gebeuren, en weet je dus ook of iemand over de baanafzetting gerold is bvb. Je zet de auto terug op de plaats waar hij van de baan gerold is. Als dit vlak voor een super moeilijk of steil obstakel is, dan zet je de auto over of op dat obstakel. Ook hier is logisch nadenken op z'n plaats.

Fase2: naar de auto lopen

  1. Als je een crash ziet, dan loop je niet als een gek de baan op. Je kijkt eerst of er andere wagens willen passeren. Ook niet overdrijven, je kan perfect tussen een aantal wagens door lopen.
  2. In vele gevallen zit een auto vast aan de binnenkant van de bocht. Jij staat als marshall meestal aan de buitenkant van de bocht. Maw je moet 1 baanvak oversteken om naar de auto te lopen. Je hebt dus opgelet en er komt niemand aan gereden, dus je steekt over. Belangrijk is nu dat je HELEMAAL oversteekt, en zo weinig mogelijk op de ideale lijn loopt. Je blijft dus niet in 't midden van de baan staan. Je loopt gewoon 1 baanvak over, en je zet je voeten BINNEN de baanafzetting. Dan kan je perfect aan de gecrashte wagen, en er zal niemand tegen je voeten rijden. Ook probeer je niet op de ideale lijn te lopen, dwars oversteken is de kortste weg met zo weinig mogelijk hinder. Probeer dus eerst zo kort mogelijk naar de binnenkant van de baanafzetting te geraken, en vervolg dan uw weg naar de gecrashte auto.
  3. Als je een auto ziet crashen, en die rolt 15 keer door, wees dan pro-actief en loop er al naartoe. Rolt die op z'n wielen, dan is er niks gebeurd, blijft die ondersteboven liggen, dan ben je er snel bij. Een crash zie je meestal al van ver aankomen, blijf dus niet op uw plaats plakken totdat de wagen effectief tot stilstand komt! Zelfde situatie als er een auto op een darm half vast zit en er zelf probeert af te geraken. Loop erheen, maak duidelijk dat je wil helpen. Dan is het wel aan de piloot om te stoppen met zichzelf te redden uiteraard.

Fase3: auto terug op weg helpen

  1. Je bent bij de gecrashte auto aangekomen en je wil de auto terug op de baan zetten, weer hetzelfde, kijk dan eerst of er andere wagens aan komen rijden. Eigenlijk moet je al gezien hebben of er anderen aankomen als je naar de gecrashte auto toeliep. Je weet dan al of er nog iemand aankomt of niet. In de meeste gevallen zet je de auto terug op z'n plaats aan de buitenkant van de baan, dus weg van de ideale lijn, zeker als er op die moment andere piloten passeren. Zet in geen geval een auto terug op de baan vlak voor andere aanstormende piloten!!! Vooral op de rechte lijn is het oppassen geblazen.
  2. Een crash met 2 auto's? Haal ze uit elkaar, en zet ze niet 1mm naast elkaar weer op de baan, of ze hangen 2m verder terug in elkaar. Als je hebt opgelet, zou je moeten weten wie de fout veroorzaakt heeft. Deze zet je ACHTER de andere terug op de baan.
  3. Crashen er meerdere mensen in uw zone? Diegene die eerst crasht, wordt eerst recht gezet. Dus niet diegene die toevallig het dichtsbij ligt, of diegene die toevallig uw maat is. Als uw naburige marshall een auto gaat oprapen, en je ziet een andere wagen in zijn zone crashen, mag je die gerust gaan helpen! Dus als er grote chaos rond een naburige marshall is, blijf dan niet als een zak bloem ernaar kijken maar steek een handje toe (met voorgaande regels in gedachten).

Fase4: terug naar uw positie lopen

  1. Ok gefeliciteerd, je hebt succesvol een wagen terug op de baan geholpen. Uw taak zit er echter nog niet op... Je moet nu eigenlijk ZO SNEL MOGELIJK terug naar je baanpost.
  2. Ook hier gelden weer dezelfde regels: kijk uit vooraleer je de baan oversteekt. Je staat als het goed is, wel nog binnen de baanafzetting, dus in principe sta je niet in de weg op de racelijn. Je kan dus perfect even snel opzij kijken of er anderen aan komen rijden.
  3. Is de baan vrij, dan LOOP je over, en je probeert terwijl ook nog een blik op de baan te werpen, zodat je ziet wat er achter je aan het gebeuren is. Veel te veel mensen sloffen terug naar hun positie, waardoor je ten eerste het zicht op de baan blokkeert, en ten tweede is er misschien al wel opnieuw iemand gecrashed en heb je het niet gezien omdat je er met je rug naartoe stond.

Bedankt voor uw aandacht!

Bron: rc-offroad.be